Recensie: Bad Lieutenant: Port of Call, New Orleans

Op de dvd-hoes van ‘Bad Lieutenant: Port of Call, New Orleans’ lezen we enkel lovende woorden als ‘Pulp Fiction in zijn waanzinnigste momenten’, ‘modern meesterwerk’ en ‘voorbestemd tot cultstatus’. Dat lijkt wat overdreven, al heeft de film zeker zo zijn momenten. Het grootste compliment echter is voor Nicolas Cage, de vaak verguisde acteur die in deze film toch maar weer laat zien dat hij wel degelijk kan acteren. Cage is namelijk in zijn element als de drugsverslaafde, corrupte en bij vlagen compleet geschifte rechercheur Terence McDonagh.

De film begint net nadat de vernietigende orkaan Katrina heeft toegeslagen. McDonagh redt iemand uit een overstroomde gevangenis, maar loopt daarbij een ernstige rugblessure op. Hij gaat aan de medicatie, maar raakt verslaafd aan de pijnstiller Vicodin. De rechercheur kan echter ook niet van de cocaïne en heroïne blijven, die hij steelt van dealers en junkies.

Wanneer een Afrikaanse familie van drugsdealers wordt vermoord, is het aan McDonagh de opdracht om de zaak op te lossen. In een absurd avontuur doet hij alles wat verboden is bij de wet. Bedreigingen, misbruik, diefstal, niets is te gek voor de politieman die steeds dieper en dieper wegzakt in alle misère. Want naast zijn werk, waar hij soms maar weinig zin in lijkt te hebben, heeft McDonagh ook nog een schuld bij een bookmaker kwijt te schelden, staat hij oog in oog met de plaatselijke drugsbaas, heeft hij ruzie met een klant van zijn prostituee-vriendin Frankie en probeert hij ondertussen ook koste wat kost aan zijn benodigde drugs te komen.

Deze elementen kunnen helaas niet verbloemen dat ‘BL:PoCNO’ plottechnisch wat tekort schiet. Het verhaal is flinterdun en had niet misstaan bij een tweederangs politieserie. De diverse scènes zijn leuk, absurd en geschift, maar vormen geen verhaal. Ook het simpele camerawerk zal niet in de prijzen vallen. En de meest merkwaardige keuze van de regisseur moet toch wel die reptielen zijn, die zo nu en dan, maar totaal onsamenhangend, voorbijkomen in de film. Waarom ze er zijn blijft een raadsel, maar feit is dat ze eigenlijk gewoon helemaal niks toevoegen aan het geheel.

Nee, de film moet het voornamelijk hebben van Cage, die in deze film weer maar eens laat zien dat hij uitermate geschikt is om compleet gestoorde personages op een treffende manier neer te zetten. Hij wordt hierbij geholpen door de foutloos spelende Eva Mendes, als hoertje Frankie, en Val Kilmer, die McDonaghs even corrupte collega Stevie Pruit speelt.

‘BL:PoCNO’ is in feite een remake van ‘Bad Lieutenant’ uit 1992 met Harvey Keitel. Deze film lijkt daar echter weinig van overgenomen te hebben (zoals de religieuze thema’s) en dat erkent regisseur Werner Herzog dan ook. Hij wilde zelfs niet dat deze film ‘Bad Lieutenant’ werd genoemd. Toch kunnen we stellen dat dat de enige waardige naam is voor deze in en in corrupte McDonagh.

Tekst: Geronimo Jackson