Maurice zoomt in! (celebs in close-up)

SAINT-BARTHS: EILAND VAN DE STERREN

Toen hij het eiland in 1493 op zijn ontdekkingsreis door de Caribische Zee  ontdekte en vernoemde naar zijn broer Bartolomeo, kon Christoffel Columbus niet vermoeden, dat Saint-Barthèlemy begin 21ste eeuw zou uitgroeien tot luxury resort voor de rijken der aarde. Maar niets is minder waar. Hebben wij Europeanen Saint-Tropéz als trefpunt van de jet set, Amerika heeft Saint-Barths, zoals het paradijselijke eiland in de volksmond wordt genoemd. Waar jij en ik met de kaarsjes aan en een glas goedkope champagne in de hand onder de kerstboom het jaar 2010 zijn ingerold vierden celebs als Usher en Beyonce hun holiday season een stuk uitbundiger in VIP Club Nikky op Saint-Barts. Verschil moet er wezen.

De enige troost die jij en ik hebben is dat de oudejaarsfeesten op Saint-Barths dit keer onaangenaam werden verstoord door een flinke storm die over het eiland raasde met zware regenval en hoge vloedgolven als gevolg. De natuur maakt gelukkig geen onderscheid op basis van celebrity status en verstoorde dus ook de door Rusland’s selfmade oliemiljardair Roman Abramovich op het eiland geplande megaparty. Die viel deels in het water omdat ingekochte drank- en voedselvoorraden door het slechte weer niet tijdig werden bezorgd. Minor sorrows echter voor de celebs.

Hoewel Saint-Barths pas in 1963 vaste telefoonverbinding kreeg groeide het eiland eind vorige eeuw in korte tijd uit tot playground for the rich and famous. Families als de Rockefellars en de Rothschilds, balletdanser Rudolph Nureyev, talkshowhost David Letterman en modeontwerpster Donna Karen, allen hadden er hun verblijf. En wie wil weten wat dat gemiddeld kost adviseer ik te kijken op www.sibarthrealestate.com, één van de vastgoedspecialisten aldaar. Vanaf een slordige miljoen euro koop je op Saint-Barths niet meer dan een villa met 2 slaapkamers op een willekeurige “hillside with seaview”. De prijzen lopen op tot rond de tien miljoen euro. De 7.000 inwoners van het eiland leven van het toerisme en het mag duidelijk zijn dat toerisme op Saint-Barths een lucratieve bron van inkomsten is. Een hotelovernachting kost er namelijk al gauw tussen de 295 en 2.500,00 US dollars, afhankelijk van het seizoen. Maar dan heb je ook wel wat.

Terwijl hun 80.000 dollars per dag kostende cruise ship sized yachts, met of zonder helikopterdek, prominent in de haven van de hoofdstad Gustavia dobberen, winkelen celebs als Julianne Moore, Leonardo DiCaprio, Puff Daddy, Mariah Carey en Gwen Stefani er in de boutiques van onder andere Prada, Armani, Ralph Lauren en Hermès. Vanwege de nog steeds betrekkelijke onbekendheid van het eiland en de voor gewone stervelingen als jij en ik onbetaalbare prijzen zoeken en vinden celebs er hun rust en privacy. Stargazing en handtekeningen vragen is er not done, dus voor hen die er een jaarsalaris voor over hebben om hun iconen achterna te reizen rest niets dan opgaan in de lazy sfeer die het eiland bij willekeurig welke activiteit uitstraalt.

En activiteiten zijn er zat, dat blijkt al uit het begin van mijn verhaal. Trendy places to be als Club Nikki, La Plage en Le Ti St. Barts Cantina trekken niets dan mooie mensen aan en pas rond twee uur ’s nachts komen de feesten er goed op gang. Geen wonder dat celebrities er hun heil zoeken. En geen wonder ook dat die hard fans en wannabe’s er graag gezien willen worden. Ik ben zelf die hard fan noch wannabe, maar na lezing van alle mogelijke toeristensites over Saint Barths ben ik toch wel warm geworden voor een verblijf aldaar rond kerst 2010. Voorlopig moet ik het echter doen met een zojuist geboekte meivakantie op  Fuertaventura, één van de Canarische eilanden. En hoewel de plaatjes een prachtige baai met een wit zandstrand en een felblauwe zee lieten zien verwacht ik er geen celebrities tegen te komen. Blij toe, anders ga ik maar liggen stargazen daar.

Maurice Hengeveld

Over Maurice:

Maurice Hengeveld is geboren en woonachtig in Utrecht. Hij werkte geruime tijd in de commerciële verkoop als Account Adviseur bij een grote verzekeraar. Tevens was hij daar jarenlang schrijvend redactielid en cartoonist voor het personeelsmagazine en schreef artikelen zowel als columns. Voor commerciële verkoopmagazines schreef hij teksten en tekende cartoons en lange tijd verzorgde hij een wekelijkse column op het voormalige babybox.nl. Je raadt het al, Maurice is vader en wel van twee dochters. Momenteel oriënteert hij zich op een bestaan als freelance copywriter en werkt daarbij voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers. Last but not least is hij schrijvend redactielid en cartoonist voor het ledenmagzine van GroenLinks Utrecht. Op Celeb.blog.nl schrijft Maurice columns waarin hij als kritische observator de wereld van celebrities op de hak neemt. Lees hier alle columns van Maurice voor Celeb.blog.nl.

Lees ook:Maurice zoomt in! (celebs in close-up)
Lees ook:Maurice zoomt in! (celebs in close-up)
Lees ook:Maurice zoomt in! (celebs in close-up)
Lees ook:Maurice zoomt in! (celebs in close-up)
Lees ook:Maurice zoomt in! (celebs in close-up)

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>